CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, August 9, 2007

BUAT HATI YANG BERDUKA...


Assalamualaikum suma..ni before wawa tido wa buat la kebetulan hati tgah berduka n baru jek mintak nasehat dr kak suya ni. Wats d point wawa nak berduka? Cani citernye..hmmm hari ni lepak kat surau after kelas chemmat slesai, pastuh g la blaja2 sambil2 tuh terdengar la satu sore sayup2 dr tempat laki tgah recite al-Quran, subhanallah..syahdunya kedengaran...xlame kemudian..terdengar lak bunyik tangisan dr sang laki tuh..wah, lagi terkezut, lantas wawa terpikir la..alangkah indahnya if wawa pun org yg macam tuh..bile baca ayat al-Quran lantas merindui Sang Penulisnya, bile berjalan tunduk sedar akan kelemahan n kelemahan diri ini...alangkah hinanya kita s hambaNya kadang2 xsda bertuan..salu alpa leka lalai dengan tekanan duniawi.. Senanye simple jek tazkirah ni untuk peringatan wawa khususnya sebab xdek org tahuw pun wa baru wat blog, kukuku. Buat hati yang berduka;


Hati yang berduka ni rentetan dr hati yang xsehat, knape ek xsehat?sebab xcukup nutrient, macam kita la human being, makan xcukup jadikla aneroksia nervosa, makan xpantang... jadikla ketulan bijik2 kat muka,...hehe,mintak maap..ni nasehat pd yg berkenaan so makan berpantang la gak....Hati xtenang? So hati dalam keadaan inordered state, sebab tuh la rase xkeruan semacam jek... so first thing first..



  • Amalkan tasbih tahmid dan takbir...ni kene highlight nieh..Inilah petua yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada puteri baginda Siti Fatimah


  • Then berdoalah kamu...mohonlah kepadaNya.Sesungguhnya doa itu senjata orang mukmin.


  • Sibukkan diri dengan sesuatu-Laukan aktiviti yang boleh wat kan kita lupekan kekusutan lam kepala hotak(ciplak kak ana) n gundah lam ati. Nemu utai nuan?


  • Adakan sesi luah meluah-ni pun ok gak sebab we need others in order to survive.Kite lahir kat dunia bukan leh bertatih sengsorang, kne ade org pimpinkan...sebab tu la kite kene idup lam komuniti. Even mati sekalipun xdek org g gali kubur sendiri. Luah wawa jangan xluah.


  • Buat blog pun antara method yang seswai tok meluah..haha.


  • Senyum- if korang berada lam keadaan depressed..senyumlah...something yg negative kene neutralkan ngan positive. Nescaya akan rase tenang ckit pastu..lantak la sape nak kutuk cakap kite senyum sengsorang, huhu..if xmoh gakk..ape kate korang g tengok gamba bayi2 yang comel..pasti berkesan!!!cool wawa cool!!


  • Baca al-Quran- Ni semestinya sebab makanan utama hati adalah penghayatan time bacaan al-Quran, hati xtenang salu dikaitkan dengan xbaca al-Quran.

Okes2 sampai disini sahajalah wawa edit, sok wa masukkan ayat al-Quran so that lagi kukuh tok renungan wawa jugak.

1 comments:

Anonymous said...

salaam... buat hati yg tengah berduka..
tukar laa colour tulisan wak :D:D poning eden baca eh :D:D

Dengan namaMu Ya Allah, Tuhan sekalian makhluk, pencipta apa di langit dan apa di bumi. Aku mohon petunjukMu dalam menjalani kehidupan ini yang berliku dan beronak Aku mohon agar hidayahMu menjadi panduan dalam aku melalui hari hariku yang sukar. Ya Allah, Engkaulah yang memberikan aku rezeki dan Engkaulah juga yang memberi aku rahmat selama hayat ini.

Ya Rabbul ’Alamin, Tuhan Maha Mengetahui lagi Maha Memahami. Hanya Engkau tempat aku mengadu untung malang nasib diri. Sesungguhnya tiada rahsia yang Engkau tidak ketahui dan Engkaulah yang Maha Tahu apa yang tersirat dan tersurat dalam hidup aku. Engkau yang tahu apa yang aku tanggung kini. Sarat rawan dan beban yang aku tanggung hanya Engkau yang tahu. Aku bermohon padaMu Penciptaku, berikan aku kekuatan dalam menempuhi dugaan yang bertimpa dan tak terduga. Sesungguhnya aku hambaMu yang alpa dan lemah dalam mengharungi pancaroba hidup. Sesungguhnya aku hambaMu yang salah dan khilaf, lahir dan batin. Aku bermohon denganMu Ya Allah, janganlah Kau berpaling dari aku, dan janganlah Kau pesongkan arah imanku ini yang semakin merapuh. Jangan Kau jauhkan aku dari pintu JannahMu.

Sesungguhnya Engkau Tuhan Maha Esa. PadaMu-lah aku mengadu suka duka hidup ini. DenganMu jugalah aku bergantung harap dan nasib. Redakanlah kekalutan ini. Tenangkanlah hidup ini. Sesungguhnya Engkau lebih mengetahui segala galanya. Amin

(bukan nukilan akak tapi seorang hamba lain)