CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 8, 2008

Tarbiyah Noktah Berpanjangan

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh buat semua jiwa2 menjamah hidangan ruhi ungkapanku ini.... Sudah dekat 3 tahun lebih aku berada bersama jalan dakwah ini, dapat aku rasakan perbezaan yang begitu ketara dalam diriku berbanding ketika zaman jahiliahku dulu...Mujur aku memilih lorong yang betul buatku susuri perjalanan kehidupan yang xsepanjang mana... Banyak juga sukacita yang telah aku rasai, tak kurang juga duka dan cita telah aku susuri....Namun segalanya itu adalah ketetapan dan ketentuan Allah jua...
DULU
Aku seorang insan yang keliru dengan laluanku...seperti lalang, ditiup kekanan aku menghala ke kanan ditiup ke kiri aku pun segera kekiri...Indah bukan???alam ini sebenarnya memberi satu tazkirah buat diriku ini. Zaman jahiliah???Usah aku katakan....sememangnya setiap jiwa ada sahaja penyesalan yang membuatnya mendahagakan jalan keinsafan...begitu juga engan diriku....Aku tak kenal Allah sebagaimana Allah yang sebenarnya...Aku juga xtahu siapa itu Rasulullah yang membawa manusia keluar dari kepompong kejahiliahan...aku xkenal erti kasih dan sayang kerana Allah...aku dahagakan keduniaan...aku mengejar cita2 duniaku tanpa aku sedar apa matlamat sebenarku...Bagaimana dengan saudara?

KINI
Aku adala aku kini dan akan datang insyaAllah itulah harapanku...Apa yang aku kehendaki dari hiup yang siingkat ini adalah keredhaan Allah SWT, cubaku pahat dalam hatiku...segala apa yang aku lakukan semua demi mengharapkan redhaNya jua, baik dari segi langkahku atur, keputusanku ambil mahupun juga desas desus dalam hatiku...Wahhhh sukarnya....tapi xmustahil bukan???Buktinya para sahabat yang terbukti hidup dan matinya keranaMu....
Aku bukan seorang Perdana menteri untuk menerajui masyarakat dibawah pimpinannya....bukan juga seorang ahli hiburan untuk memukau mata2 dan hati2 pemujanya....bukan juga seorang ulamak terkemuka untuk mengeluarkan hujah dan fatwa...tapi aku hanya diri aku...seorang yang bukan luar biasa tapi bergelumang dengan masyarakat yang luar biasa karenahnya....
'Apa maksudmu luar biasa'--Apa bukan luar biasa seorang manusia yang mengaku Allah tuhannya kini tunduk kepada taghut keduniaan--menjadi hamba abdi yang ditindas teruk tak terdaya untuk mendongak mencari cahaya harapan sekalipun...
Apa bukan luar biasa juga seandainya saff2 berkiblatkan Kaabah mulia kini bertukar kepada berkiblatkan nafsu serakah yang menghancurkan...
Apa bukan luar biasa katamu seorang yang kabur lagi dengan himmah dan cita2 ia lahir ke dunia bagaikan seorang yang mabuk tak menyedari langkah2 yang diaturkan...
Banyak lagi yang luar biasa andai aku ungkapkan pastinya seribu tahun pasti xterungkap dengan bait kata2....
Ya memang aku akui aku adalah manusia biasa seprti kamu...aku juga ingin mulia....(tak terbatas hanya didunia sahaja) aku juga ingin dikelilingi dengan kekayaan...agar boleh kunafkahkan kejalan redhaNya.....aku juga inginkan kenderaan yang berkualiti tinggi agar xperna penat mengkenderai aku ke program2 dan usrahku....aku juga mahukan sebuah keluarga yang bahagia...agar dapatku bergandingan bersama menujuNya kelak...

0 comments: