CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, December 10, 2008

Catitan Pengembaraan Brunei dan Bintulu

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh buat pengunjung2 yang mengunjung blog ini...Hari ini, tanggal 10 December 2008...begitu cepat masa kurasakan meninggalkan aku terkebil2 di belakang...Namun, yang penting aku harus menggunakan masa ini sebaiknya...masa itu aalah Aset yang paling berharga buat diriku ini, pasti juga anda semua. Ingin sekali aku kongsikan sedikit catitan perjalananku bersama Jaulah Brunei dan juga Jaulah Borneo trip...
Pada tanggal 17/11 aku berlepas dari City Of Sail menuju ke tanah airku...duduk disebelahku seorang wanita pertengahan umur warga New Zealand juga. Aku sekadar mampu menghadiahkan senyuman buatnya kerana mataku kurasakan teramata berat sekali, xmampu ditongkat sekalipun...xpa, jika diberi keizinan Allah akanku berkongsi serba sedikit tentang Islam kepadanya nanti. Lantasku terlena di kerusi Royal Brunei Airline yang xberapa nak empuk itu. Almaklumla...kat Airport xdapat tidur lama...agak penat juga kurasakan atas segala tenaga kukerah untuk exam lastku 15/11 serta menyelenggarakan perkara2 mustahak sebelum balik ke tanah air tercinta....Minum pagi...aku dikejutkan oleh sang pramugara yang tinggi lampai...loghatnya seperti orang miri juga detakku dalam hati...Terima kaseh Allah mengurniakan aku makanan sebagai pengulas perut yang agak kosong juga kurasakan cuma keroncongan tiada kedengaran...haha. Selesai minum pagi, aku sharing dengan jiran dudukku ini....Namanya sudah kulupa..haha, itulah bila akidah berbeza namapun cepat dilupakan...dia seorang yang xberagama...tapi bukan atheis...dia membuat teorinya sendiri agar dia xterlajak dari melakukan keburukan...."penat2 pikir pasal teori yang entah betol atau tidak apalagi terbukti berkesan atau sebaliknya" getus hati kecilku....Alhamdulillah Ya Allah Engkau kurniakan aku agama islam...bukan setakat agama malahan life systemku sendiri... Pelbagai soalan yang diajukan kepadaku termasuk berkenaan hijab dan jugak makanan dan minuman haram....simple jawapanku...itu semua ataas ketaatan aku kepada Allah...Tuhan Pencipta yang Maha Berkuasa di langit dan juga bumi...Wanita itu berpisah denganku di Bandar Seri Begawan Airport...semoga Allah memberi hidayah dan petunjuk buat wanita itu...amiiiin.

Aku balik dulu ke Miri dan kembali semula ke Brunei menaiki bus...penat juga naik bus, kurasakan seperti menunggang kuda...peluh bergelen2...tapi itu xmenjadi masalah, berbekalkan semangatku untuk berukhuwah dan mengenali akhawat Brunei, kugagahkan jua langkahku....pelbagai macam persoalan timbul di benak mindaku...Bagaimana nak berborak, camana aku xkenal...bagaimana penerimaan mereka? etc...kerisauan sahaja memenuhi otakku...tapi ia tidak sedemikian...Alhamdulillah kujumpai semua akhawat Auckland yang join serta akhawat Brunei juga...semuanya bersemangat...hebat2 semangagtnya...baru ku tahu tarbiyah bermula baru 3 tahun di Bumi Brunei ini...masih begitu muda sekali. Dimulakan oleh ikhwah Malaysia yang kembali dari UK dan juga akhwat Brunei yang turut serta ditarbiyah di UK...wah, hebat2 orang UK ni ya...kami bermalam di rumah Hj. Asri, selesa sekali...Disini kumulai sedar watanku adalah Malaysia...aku akan berjuang disana...walau impianku untuk menetap di New Zealand...di sini aku didedahkan dengan pelbagai benda...tapi, apa yang benar2 kutelan dan hadam serta pahat dalam hati...Futhuur di medan dakwah...baru kutahu...saat belajar itulah sebenarnya bekalan untuk menentukan aku futhuur atau tidak...ramai orang yang gugur bila masuk ke medan pekerjaan...dek tertipu dengan priority yang lebih awla maka dakwah terus dimatikan..ada juga yang lepas phase pekerjaan, tapi gugur saat phase perkahwinan...penat menguruskan anak2, pelbagai komitmen terhadap keluarga..memaksa mereka untuk memilih antara dakwah atau keluarga..lalu dakwah diketepikan dibuang ibarat kain buruk.. Disini baru aku nampak.... apa itu futhuur yang sebenarnya...gerun juga aku, Semoga aku tsabat dijalan ini...amiiiin...doaku dalam hati...
Selain daripada itu, aku juga belajar...dalam medan dakwah ni..ada perkara yang kita hanya mampu berlapang dada...terima kasih Ust.Salam, Kak Su, Hj. Asri etc. Aku terpaksa kembali segera ke miri kerana adikku mengalami kemalangan...dasar adik yang degil...tapi mungkin dengan cara ini sahaja dia akan sedar..
Aku kembali semula ke Brunei bersama akhwat KL pulak kali nieh. Yang ingin aku kongsikan adalah saat aku berada di bintulu....terkejut juga aku, malu pun ada...adik2 yang masih bersekolah menengah lagi sudah mengenal erti tarbiyah..wah hebat2...disini aku kenal akhawat Bintulu, Ust. Ali dan juga mama Nida...terima kaseh semua..jzkk atas perkongsian ini...
Aku bersyukur sangat kepada Allah kerana mencampakkan aku ke New Zealand dan benar2 mengenal erti tarbiyah dan dakwah disana...fikrah yang kuhadam selama 2 tahun ini amat memberi aku satu impak yang sangat besar...membuatkan aku berfikir dengan begitu mendalam sekali...Aku sayangkan Bumi Auckland...lahir tulus dari hatiku...Terima kasih akhawat Auckland atas perkongsian selama ini...

2 comments:

~justpartoftools~ said...

salam..
wawawa
kak wawa suke PINK!!!!

YoshaMaDa said...

SalaAm.. Ke mana menghilang pemilik blog ni?? Lama tak di update..