CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, July 24, 2010

Mereka pun sedar akan hakikat itu

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum warahmatullah buat pembaca semua,

Saya ingin sekali berkongsi rasa hati semasa kelas Design minggu ini. Lihat gambar ini;Ini adalah coretan yang aku buat dalam kelas bagi menimbangtara "Value of Consequence"
Makna consequence adalah kesan. Kepesatan teknologi dinihari telah men'drive" dunia kita ke arah materialisation. Segalanya diukur dengan wang.
Berdasarkan gambar yang saya muat turun di atas, bencana2 dunia diberikan rough cost kerugian.

Sekiranya seseorang percaya bahawa bencana atau kematian boleh diukur dengan wang-dia akan percaya bahawa bencana "global financial analysis" adalah yang paling dahsyat impactnya berbanding bencana2 lain.
Sekiranya seseorang itu "naturist/ecologist"-pasti dia akan meletakkan bencana Krakatoa adalah di ranking pertama(Krakatoa adalah sebiah gunung berapi yang pernah meletus pada 1883) kerana kemusnahan yang dicatatkan adalah seluas 20 cubic km of particles terbebas into atmosphere.
Seandainya dia adalah seorang aktivist kemanusiaan-pastinya dia akan meletakkan "global Financial Crisis" sebagai ranking pertama kerana berjuta2 orang dianggarkan menganggur dan tiada punca rezeki.

Punca masalah yang dibincangkan dalam kelas adalah seperti berikut:

  • BP-BP oil spill
  • Economist-Global Financial Crisis
  • Terrorist-9/11 tragedy
  • Mother Nature-Katrina
  • Government-Chernobyl
  • Union Carbide-Bhopal
  • Mother Nature-Worldwide pandemic 1980's-1990's
  • Mother nature-Krakatoa
Sekiranya anda sedar, kebanyakan bencana2 'alam tersebut adalah dari "mother nature". Apa itu mother nature?
Mother Nature (sometimes known as Mother Earth) is a common personification of nature that focuses on the life-giving and nurturing features of nature by embodying it in the form of the mother. Images of women representing mother earth, and mother nature, are timeless. In prehistoric times, goddesses were worshipped for their association with fertility, fecundity, and agricultural bounty. Priestesses held dominion over aspects of Incan, Algonquin, Assyrian, Babylonian, Slavonic, Roman, Greek, Indian, and Iroquoian religions in the millennia prior to the inception of patriarchal religions.

menurut Wiki-mother nature dikaitkan dengan bumi. nature yang buat, nature yang mempunyai kekuasaan etc. Kebanyakan bencana yang terjadi adalah kerana "mother nature". tidakkah mereka sedar bahawa mother nature yang dimaksudkan adalah Allah? Mother of kita sendiri tak mampu utk membuat ketetapan terhadap diri kita apatah lg yg mereka percayai. Kerosakan dan bencana yang Allah turunkan adlah kerana tangan2 manusia.

Value of consequence adalah subjective-bergantung kepada "siapa dan bagaimana cara dia berfikir" tentang masalah tersebut. Yang menariknya, lecturer saya pun ada menyatakan bahawa dunia kita dikuasai oleh "arts" people bukan "science" people. Macam ISK pulak.

Kesimpulan dari kelas hr itu adalah, bagaimana management sangat dititikberatkan dan kepentingan kita belajar dr sejarah/history. Saya amat kagum dengan lecturer tersebut kerana dia tahu banyak benda dan dia juga ada prinsip dia tersendiri yang mungkin xsama seperti orang lain.

Wallahu'alam.

0 comments: